EEN VEER IN MIJN EIGEN REET.

 Ik vind mijzelf de meeste veelzijdige Facebook gebruiker. Al zeg ik het zelf. Comedy, wetenschap, nieuwsberichten, muziek, films, literatuur, filosofen, politiek, huis-tuin- en keukenonderwerpen, levenservaring, ontmoeting met de buurvrouw of gewoon een wandeling met Missy, geïllustreerd met foto’s. Als ik mezelf niet kende, zou ik vrienden worden op Facebook. Met mezelf.

Wat dat betreft ben ik net zo onbescheiden als Mohammed Ali. Met woorden. ‘Float like a butterfly, sting like a bee.’

Maar dat weet alleen ikzelf. Kon ik er maar geld mee verdienen. 

De meeste anderen komen niet verder dan de rand van hun dorp en maken zich druk om Linda de Mol. Ik schrijf ook veel over Amerikaanse onderwerpen. Ik heb een haat-liefde verhouding met dat land. En omdat ik er gewoond heb, voel ik me toch meer betrokken. Ik schrijf veel over Amerikaanse stand-up comedians. De filosofen van onze tijd, noem ik die. Daar is niet iedereen het mee eens. Maar zij leggen altijd de vinger op de wonde. Ze bekritiseren en duiden de tijdgeest. Zij zijn misschien de joker aan het hof. Comic relief. Ik vind ze onmisbaar. Lachen om onverklaarbare, krankzinnige gebeurtenissen in de wereld is de enige manier om niet als Rambo ten strijde te trekken en al die idioten naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Trump en kornuiten. Met hun Goebbels propaganda. Wanneer worden die nu eens een keer in boeien afgevoerd. Is er dan helemaal geen gerechtigheid meer. 

En de politiek correcte polizei met hun Goebbels propaganda. Extreem-rechts en extreem-links zijn één pot onverdraagzaam nat. Wijzend met hun vingertje: ‘Die heeft een splinter in haar oog.’



De podcast van Ricky Gervais is ook onmisbaar. Tenminste iemand met hersens en een groot gevoel voor humor. Dat is zo’n opluchting want soms denk ik: Ligt het nou aan mij? Ben ik gek aan het worden? Dan legt Ricky het nog een keer heel helder en geestig uit. Godzijdank, ik hoor bij de juiste club. Hij heeft miljoenen volgers, ik krijg twee Likes. Wat maakt het uit. Je blijft een roepende in de woestijn.

Mensen in 1933: ‘Die Hitler is een levensgevaarlijke man.’ 

Het volk: ‘Welnee, hij wil het beste voor ons.’ 

Stel dat je toen sociale media had gehad. De meeste twitterers zouden voor die Goebbels propaganda gevallen zijn. Dat is zo gekmakend. Ik hoor intelligente mensen om me heen de meest krankzinnige complottheorieën uiteen zetten. Ze geloven er heilig in. Hitler heeft het beste met ons voor. Gaat u maar gerust slapen.

Dit zagen Missy en ik gisteren op de terugweg naar huis. Een zwanenstel met 8 jongen. Een zeldzaamheid. De meeste kuikens worden opgevreten door reigers en vissen. Deze hebben het gered.




Reacties

Populaire posts